Lovetheworld.nl
Amsterdam - Singapore
2011 - 2012

De Landcruiser


Onze reisauto is een Toyota Landcruiser uit 1983, type BJ45.
Het betreft een 3,4 liter diesel viercilinder met 90 pk. Het is een oud type 4x4, wat betekent dat de auto normaal gesproken in achterwielaandrijving rijdt totdat men de 4x4 inschakeld. Er is niet echt sprake van een open center differentieel, het is slechts een tussenbak waarin je de verbinding naar de vooras slechts aan of uit kan zetten. Verder hebben wij besloten niet te investeren in diff-locks / sperdiffs. Wel zaten er al vrijloopnaven op de vooras.

We hebben deze auto gekozen omdat het een oude betrouwbare simpele auto is en voor Toyota in de meeste landen wel onderdelen te vinden zijn. Hij heeft geen ingewikkelde elektronica om de motor aan de gang te houden, en het is ondanks z'n leeftijd een redelijke soepele motor. De motor heeft geen turbo en is onderin de toeren zeer krachtig, wat prettig is bij het off-road rijden. Ook remt hij genoeg af op de motor zodat je in de low-gearing de auto rustig van steile hellingen af kunt laten rollen zonder te remmen.
Ook is de auto van fabriek af al uitgerust met een waterscheider, zodat water in de dieseltank de motor niet bereikt. Verder is de auto ondanks slechts 90 pk in staat over de hoogste bergpassen ter wereld te rijden (boven de 5000+ meter) kunnen we nu vertellen.
De bladvering onder de auto maakt dat de vering vrijwel overal te repareren is, al maakt het de auto wel wat oncomfortabel.

Onderweg hebben we besloten het roofrack te vervangen door een simpeler en lichter systeem van dakdragers. Dit gaat wellicht minder lang mee, maar het is minder last voor de body en chassis, en je kunt veel schuiner met de auto bij het off-road rijden. Het oude roofrack was simpelweg veel te zwaar (maar erg degelijk).
 

Enkele opties:

  • Maggiolina daktent
  • Tweede diesel tank, totale diesel capaciteit 200 Liter (+ 20 liter Jerrycan)
  • 80 liter watertank, met waterpomp en filter (keramiek + koolfilter = altijd drinkwater)
  • Extra 2x70Ah semi-tractie accu's
  • 230V omvormer voor netstroom
  • Hi-lift jack, Maxtraxx rijplaten
  • Twee reserve wielen
  • 190 Watt aan zonnepanelen met Steca regulator






All rights reserved to © Lovetheworld.nl